• Żywienie w ciąży

    Boicie się za bardzo przytyć w ciąży? Wszędzie słyszycie, że ciąża to nie okres na odchudzanie? Co jeść? Ile jeść? Kiedy jeść? Zapraszam na konsultacje dietetyczne kobiety w ciąży. Zdrowa dieta w czasie ciąży, to zdrowie Wasze i Waszego dziecka.
    +Więcej
  • Żywienie dzieci

    Odpowiednie żywienie dzieci to dla wielu rodziców wielkie wyzwanie. Dziecko nie je czerwonego, albo zielonego, albo wcale nie je, albo tylko słodkie, albo je wszystko i za dużo. Cierpi na zaparcia,anemię albo nadwagę... Kosultacje dietetyczne dla rodziców i dzieci. Zdrowe nawyki żywieniowe. Żywienie w nadwadze i otyłości u dzieci i młodzieży.
    +Więcej
  • Odchudzanie

    Prawidłowa masa ciała jest podstawą zdrowego życia. Kiedy diety cud nie działają, pośpiech i obowiązki uniemożliwiają przygotowanie skomplikowanych posiłków dietetycznych, obciążenie chorobami utrudnia odchudzanie skorzystaj z porady dietetyka, który zaplanuje Twój indywidualny jadłospis dostosowany do Twoich preferencji i możliwości.
    +Więcej
  • Dieta mężczyzn

    Wysoki cholesterol, cukier, nadwaga, życie w delegacjach, jedzenie w biegu- to najczęstsze problemy z jakimi borykają się moim pacjenci. Jeśli dotyczy to również Ciebie, skorzystaj z porad dietetyka. Dowiedz się co jeść, żeby poprawić stan zdrowa, kondycję psychiczną i fizyczną.
    +Więcej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Kasze

Jadalne nasiona zbóż, czyli kasze posiadają wysoką wartość odżywczą oraz zawierają szereg witamin i minerałów.

Kasze są jadalnymi nasionami zbóż dostępnymi często w lekko rozdrobnionej postaci, albo pozbawionymi wyłącznie twardej łuski. Kasza jest produktem z pełnego ziarna zawierającym łuski i zarodki, dlatego jest bogata między w witaminy i składniki mineralne. Grubsze kasze (np. kasza gryczana) zawierają dużo błonnika regulującego pracę jelit oraz wchłaniającego nadmiar cholesterolu. Kasze są również bogate w rutynę - bioflawonoid wzmacniający naczynia krwionośne.

 Kasza jaglana - polska królowa kasz

Kasza jaglana jest smaczna, zdrowa i co dla niektórych istotne - nie zawiera glutenu. Przysmak może być podany osobom cierpiącym na celiakię i alergie oraz niemowlętom. Zgodnie z medycyną chińską i zasadamikuchni pięciu przemian - kasza jaglana posiada właściwości ocieplające oraz wzmacnia osłabiony i wyziębiony organizm. Kasza ta co warto podkreślić jest zasadotwórcza i pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową. Zdrowy przysmak jest lekkostrawny i bardzo odżywczy. Wśród składnikówodżywczych wchodzących w skład ziaren znajdują się krzemionka, witaminy z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwas foliowy i kwas pantotenowy), lecytyna, witamina E, antyoksydanty oraz składniki mineralne (m.in. magnez, żelazo, potas, cynk, miedź, mangan i selen). Krzemionka wpływa leczniczo na stawy, poprawia wygląd skóry, paznokci i włosów, utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie oraz poprawia przemianę materii.

Kasza gryczana - bezglutenowe źródło witamin i minerałów

Kasza gryczana może być dostępna w postaci białej nieprażonej i w formie prażonej. Pierwszy wariant jest zdecydowanie bardziej zdrowszy. Jedna porcja dostarcza organizmowi aminokwas lizynę odpowiedzialną za wchłanianie wapnia i koncentrację uwagi oraz aminokwas tryptofan pobudzający do wytwarzania hormonu szczęścia i melatoniny zapewniającej spokojny sen. Właściwości zdrowotne kaszy gryczanej wynikają również z zawartości witamin B1 i PP wpływających korzystnie na układ nerwowym, jest również dobrym źródłem innych witamin: kwasu foliowego, B2, B6 i kwasu pantotenowego. Kasza jest bogatym źródłem antyoksydantów (m.in. rutyny, kwercetyny, procyjanidyny) oraz składników mineralnych: magnezu, żelaza, potasu, manganu, selenu, cynku i miedzi. Kasza gryczana, podobnie jak jaglana nie zawiera glutenu, dlatego jest polecana osobom z celiakią i stosujących dietę bezglutenową. Na opakowaniu kaszy gryczanej powinien znaleźć się znak przekreślonego kłosa. Jego brak może świadczyć o zanieczyszczeniu produktu zawierającymi gluten.

Komosa ryżowa - święte zboże Inków, egzotyczny super foods

Komosa ryżowa jest rodzajem egzotycznej kaszy niezawierającej glutenu. Ziarna określane często jako Quinoa są źródłem białka, błonnika pokarmowego, praktycznie całego kompleksu witamin z grupy B (B1, B2, PP, B6, kwasu pantotenowego, kwasu foliowego) a także witaminy E, minerałów: żelaza, magnezu, potasu, miedzi, seleny, manganu i cynku. Komosa ryżowa nie była obca Inkom zamieszkującym górskie rejony Chile, Peru i Boliwii ponad 5 tysięcy lat temu. Współcześnie jest przedstawiana jako zdrowaalternatywa dla ziemniaków, ryżu, makaronów i rodzimych kasz.

Kasza manna - czy jest zdrowa ?

Kasza manna jest jednym z najstarszych produktów spożywczych, które szybko zaspokajają głód. Jej wartość odżywcza jest zależna od zastosowanej metody produkcji. Na sklepowych półkach można znaleźć kaszę mannę i błyskawiczną kasze mannę. Pierwszy produkt powstaje w czasie przemiału ziaren pszenicy. Bielmo mączne jest oczyszczane za pomocą wialni kaszkowych. Drugi produkt jest dodatkowo poddawany obróbce termicznej umożliwiającej szybsze przygotowanie. Wartość odżywcza kaszy manny jest związana z zawartością witaminy B1, B2, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, witaminy PP oraz szeregu minerałów (m.in. potasu, żelaza, magnezu, cynku, miedzi, manganu). Kasza manna jako jedyna z kasz zawiera dużą ilość jodu. Produkt należy do lekkostrawnych przysmaków, dlatego powinien znaleźć się w jadłospisie osób cierpiących na choroby układu pokarmowego.

Kuskus - kasza z pszenicy durum

Kasza kuskus była znana już 3 tysiące lat p.n.e. Berberom, Egipcjanom i mieszkańcom innych afrykańskich państw w północnej części Czarnego Lądu. Kasza została spopularyzowana przez Francuzów w Europie. Kuskus jest ważnym elementem diety muzułmanów. Wyznawcy islamu uważają ziarna kaszy z pszenicy durum za symbol szczęścia i bogactwa. Kuskus jest źródłem żelaza, magnezu, miedzi, manganu, cynku i witamin: B1, B2, PP, B6, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego. Zawiera mniej błonnika niż inne kasze. Lekkostrawny i sycący przysmak jest polecany dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży.

Kasza jęczmienna i jej trzy rodzaje

Kasza jęczmienna jest pozyskiwana z ziaren jęczmienia. Na sklepowych półkach można znaleźć obłuskane ziarna jęczmienia zwane pęczakiem, kaszę perłową i łamaną. Perłowa kasza jęczmienna ma postać grubych ziaren wypolerowanego jęczmienia, natomiast łamana powstaje z rozdrobnionego ziarna pęczaku. Kasze jęczmienne są uboższym źródłem składników mineralnych w porównaniu z kaszą gryczana i jaglaną. Przedstawione wyżej produkty są polecane osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze lub choroby układu krążenia oraz mające podwyższony cholesterol. Pęczak jest kaszą jęczmienną o najwyższej zawartości minerałów i witamin. Kasza zawiera dużo białka i błonnika oraz szereg składników mineralnych, między innymi potas, magnez, żelazo, cynk, selen, miedź i mangan. Pęczak dostarcza także dawkę witamin B1, B2, PP, B6.

Kasza owsiana - bogate źródło antyoksydantów

Kasza owsiana zawiera więcej antyoksydantów niż inne rodzaje kasz. Pod względem zawartości przeciwutleniaczy przewyższa większość warzyw, owoców i zbóż. Kasza ta zawiera najwięcej kalorii. Produkt jest bogaty w węglowodany złożone, białko i błonnik oraz minerały (magnez, mangan, miedź, cynk, żelazo) i witaminy (kwas foliowy, B1, B2, B5, PP. Kasza owsiana podobnie jak komosa zawiera tłuszcze o wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Produkt zapobiega syntezie cholesterolu oraz hamuje wchłanianie i uwalnianie cukrów.

Analizując właściwości i wartości odżywcze kasz najlepsze są: kasza jaglana, nieprażona kasza gryczana, komosa ryżowa (quinoa) oraz kasza owsiana. 

Źródło: odżywianie.info.pl